
Mijn initiatief

Mijn keuze voor dit initiatief is ingegeven door mijn ervaringen tijdens mijn stageperiode. Tijdens deze periode kreeg ik de kans om diverse aspecten van het onderwijs verder te verkennen en me te verdiepen. Zo heb ik anderstalige nieuwkomers begeleid en turnlessen gegeven aan leerlingen met motorische beperkingen. Daarnaast ondersteunde ik ook, op vraag van leerkrachten en ouders, leerlingen die moeite hebben met leren, studeren en plannen (nood aan verhoogde zorg).
De doorslaggevende factor voor mijn keuze was het bezoek van enkele oud-leerlingen op mijn stageschool. Ze kwamen op bezoek om te vertellen over het secundaire onderwijs en hun ervaringen te delen met de leerlingen van het zesde leerjaar. Het viel zowel de directeur als mezelf op dat heel wat oud-leerlingen aangaven het moeilijk te hebben bij de overstap naar het secundaire onderwijs. Vooral het (zelfstandig) studeren en plannen was voor velen van hen een struikelblok, wat de overgang extra zwaar maakte. Dit bracht me tot het inzicht dat er meer ondersteuning nodig was op het vlak van (leren) studeren en plannen, om de overgang van het lager naar het secundair onderwijs vlotter te doen verlopen.
In overleg met de directeur besloot ik een initiatief op te starten om leerlingen beter voor te bereiden op het secundair onderwijs. Het doel is om de leerlingen te versterken in hun studie- en planningsvaardigheden en -technieken, zodat ze minder moeite hebben met de overstap naar het secundaire onderwijs en minder risico lopen om in fase 1 (verhoogde zorg) van het zorgcontinuüm terecht te komen.
In samenspraak met de zorgcoördinator realiseerde ik me al snel dat ik op mijn eentje niet alle leerlingen effectief kon helpen, gezien het grote aantal leerlingen maar ook gezien mijn beperkte expertise. Ik ben namelijk een leerkracht secundair onderwijs met expertise in de vakken economie en lichamelijke opvoeding. Het leek me dan ook efficiënter om alle leerkrachten basisrichtlijnen te bieden voor het integreren van studie- en planningsvaardigheden in hun lessen.
Door leerkrachten te ondersteunen in het aanleren van studie- en planningsvaardigheden, hoop ik dat leerlingen beter voorbereid zullen zijn op de overgang en de uitdagingen van het secundaire onderwijs, waardoor ze minder kans lopen achterop te raken en geen nood hebben aan verhoogde zorg (fase 1 - zorgcontinuüm). Dit initiatief biedt een kans om de leerlingen te helpen bij een belangrijke overgangsfase binnen hun onderwijsloopbaan en tegelijkertijd de last van de verhoogde zorg in het secundaire onderwijs te verlichten.
Als afgestudeerde leerkracht in het secundaire onderwijs loop ik momenteel stage in een lagere school. Deze positie stelt me in staat om vanuit beide perspectieven te kijken en te begrijpen welke uitdagingen zowel leerkrachten als leerlingen tegenkomen tijdens de overgang van het basisonderwijs naar het secundaire onderwijs. Met ervaring aan beide zijden voel ik me gemotiveerd om een brug te creëren tussen beide onderwijsniveaus die zowel leerkrachten als leerlingen ten goede zal komen.
