Actief verwerken van de leerstof

Leerlingen onthouden de leerstof beter wanneer ze die actief verwerken. Je kan hiermee aan de slag gaan door hen een verklaring, een samenvatting of een schema van de leerstof te laten maken. Hierdoor gaan jouw leerlingen de leerstof beter onthouden dan wanneer de leerstof op een meer passieve manier wordt verwerkt, zoals bijvoorbeeld het herlezen en markeren van de leerstof. Het actief verwerken van leerstof kan je jouw leerlingen zowel individueel laten doen als in samenwerking met medeleerlingen. Belangrijk is wel dat je deze productieve leerstrategie aanleert aan je leerlingen, inoefent en samen evalueert.

Hoe ga je aan de slag met deze leermethode?

Elaboreren:

  • Stel wie-wat-waarom-hoe-vragen omtrent de leerstof. Hierdoor verplicht je jouw leerlingen om hierover na te denken. Je kan je leerlingen ook zelf bovenstaande vragen laten bedenken en oplossen.
  • Geef je leerlingen opdrachten waarbij ze gelijkenissen en verschillen moeten zoeken tussen eerder geleerde en nieuwe leerstof.
  • Laat je leerlingen verbanden leggen tussen de leerstof en hun voorkennis. 

Zelfverklaren:

  • Laat je leerlingen iedere tussenstap hardop uitleggen en verklaren aan zichzelf, een medeleerling of de hele klas.
  • Laat je leerlingen nieuwe leerstof uitleggen in eigen woorden aan zichzelf, een medeleerling of de hele klas. Je kan ze indien nodig richtlijnen geven.

Samenvatten:

  • Vraag aan je leerlingen om een klein deel van de leerstof samen te vatten in eigen woorden.
  • Geef je leerlingen de opdracht om voor iedere toets een samenvatting te maken. Je kan je leerlingen ook de opdracht geven om een beknopte samenvatting te maken omtrent de leerstof waar ze het moeilijk mee hebben of die ze nog niet begrijpen.
  •  Bespreek de gemaakte samenvattingen met je leerlingen, zo leren ze om een effectieve en efficiënte samenvatting te maken.

Mapping:

  • Laat je leerlingen een mindmap opbouwen tijdens de les of doorheen een bepaald thema.
  • Vraag aan het einde van de les aan je leerlingen om een mindmap op te stellen van de net geziene leerstof met gesloten boek.
  • Bespreek de gemaakte mindmap met je leerlingen, zo leren ze om een effectieve en efficiënte mindmap op te stellen.

Laat je leerlingen zelf lesgeven:

  • Vraag aan je leerlingen om een voorbereiding te maken waarbij ze moeten nadenken over welke vragen ze gaan stellen tijdens het moment dat ze les geven.
  • Laat je leerlingen nadenken over de meest efficiënte manier om een deel van de leerstof uit te leggen aan een medeleerling of de klas.
  • Laat je leerlingen zichzelf filmen terwijl ze uitleg geven en bespreek dit vervolgens individueel of met de hele klas.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Er zijn tal van andere manieren te vinden op het internet om actief aan de slag te gaan met leerstof. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin